субота, 27 липня 2024 р.

27 липня 100 років від дня народження Д. Д. Довбошинського (1924–2012) – українського художника

 

До плеяди видатних митців України другої половини ХХ століття належить Данило Данилович Довбошинський. Народився майбутній художник 27 липня 1924 року у сім’ї механіка Луцької філії фірми «Зінгер» у містечку Колки на Волині. Перші стимули до творчості отримав у місцевій школі під увагою вчителя Яна Ясека. Подарованими акварельними фарбами робив копії з репродукцій, портретні начерки, пейзажі. На мистецьке обдаровання юнака звернув увагу Клим Савур (Дмитро Клячківський) – один з очільників УПА на Волині, коли зимового вечора 1943 року завітав до батька Данила з проханням ремонту та пошиття одягу військовим. Відтак Данило теж виконав кілька підпільних доручень з оформлення бойових відозв і плакатів. Восени 1944 року його разом з батьком мобілізували до червоної армії. Після демобілізації (1945) працював у Луцькому драматичному театрі актором і сценографом. Випускник Варшавської Академії мистецтв Юрій Миц, що тоді був головним художником театру, наполіг на подальшій освіті юнака. 1946 року Данило виїхав до Львова, де його прийняли на навчання (відразу на 4-ий курс) у художнє училище (тепер ім. І. Труша). Через кілька місяців шляхом конкурсного відбору перевели до новоствореного інституту прикладного та декоративного мистецтва. Навчання в інституті у художника яскравого і радісного таланту Романа Сельського, який багато в чому визначив своєрідність львівської живописної школи, переросло в дружбу на все життя. По закінченні навчання залишався на викладацькій роботі і впродовж 1953–1984 рр. навчав майбутніх митців живопису.

Важко переоцінити значення для Довбошинського літніх виїздів у Крим і Карпати на чолі з Романом Сельським та його дружиною Маргіт, ученицею Фернана Леже. Подружжя Сельські і художник Роман Турин на початку 1950-х років заклали колонію українських «барбізонців» у селі Дземброня біля підніжжя Чорногори. Тут збиралося інтелектуальне товариство – художники з Києва і Львова.  Жанрове багатство створеного Довбошинським у Карпатах вражає: це краєвиди, портрети, побутові сценки, натюрморти. Значна частина робіт виконана у техніці монотипії, яка так йому полюбилася. Художник створив і  багатовимірний живописний образ Гуцульщини («Гуцульська пара», «Танець», «Пісня Чорногори», «Гуцульська легенда», «Вечір у Карпатах», «Хати під горою», «Гуцульський натюрморт», «Біля потоку», «Наречена», «Жовті квіти в Карпатах», «Село Дземброня», «Гуцулка» та інші).

Чуттєве проникнення в Карпати опосередковано відобразилося в багатьох інших творах митця – в портретах художників Г. Якутовича, Р.Турина, кінорежисера С. Параджанова, з якими особисто знався і приятелював. Зі зрілістю років частота звернень Довбошинського до портретного жанру зростала. Він немов боявся не встигнути сказати головне. Його героями стають духовно близькі йому люди. Він пише портрет свого вчителя Р. Сельського з гострим запитальним поглядом, дружелюбно іронічну Маргіт, портрет мистецтвознавця В. Овсійчука, композитора М. Колесси, скульптора Д. Крвавича, письменника В. Стуса, подвижника музейної справи Б. Возницького. Інтимний портрет теж є складовою творчості Довбошинського («Автопортрет», «Портрет друга», «Весна Маркіяна»). Частина його портретів має документальну основу. Це, зокрема, стосується зображень діячів національно-визвольного руху періоду 1940-х – 50-х років. Ці роботи він подарував рідним Колкам, де з його  ініціативи було відкрито мистецьку галерею Колківської школи-інтернату.

З неменшою серйозністю Довбошинський створює «портрет» Львова, який складається з різних образів старої і нової архітектури. У серії «Живописний Львів» художник постає мудрим і закоханим творцем: він місто бачить легендарним і неповторним («Кафедральний собор у Львові», «Миколаївська церква», «Львів. Площа Ринок» «Монастир Бенедиктинок»).

У процесі самоідентифікації для Довбошинського дуже важливою стала тема рідного Полісся. Рідна Волинь приходила до нього з образами Лесиної феєрії. У тих поліських краєвидах митець виражав себе і своє ставлення до життя. («На мотив «Лісової пісні», «Ранок. Моє Полісся»). Деколи виникало почуття вини: може, замало змалював рідні краї. «Я – поліщук, – писав Довбошинський, згадуючи чинники своєї біографії, які вплинули на формування його особистості і творчості. – Неможливо втекти від юних років, від трави, по якій бігав босими ногами. Я тим живу… Моє Полісся  – це поліська Волинь, ближче до Колодяжного, звідки Леся Українка». У 2004 році за любов до рідної землі, великий внесок у культурну спадщину Волинського краю романтичному співцеві української природи Д. Довбошинському присвоєно звання почесного громадянина Колок.

Фанатична відданість Довбошинського малярству дала великі результати – це незліченна кількість творів, які в більшості розбрелися по музеях, приватних збірках України, Європи, Америки. У колекції Волинського краєзнавчого музею – одне з кращих полотен художника, присвячене образу Лесі Українки. Твір вражає дивовижною красою живописної поверхні як у цілому, так і в найменших її фрагментах. Художник пише густо, з насолодою місить фарбу, ліпить рельєф. Свій живописний метод митець називав «ворожінням».

8 серпня 2012 року Данило Довбошинський відійшов у засвіти. Помер у Луцьку. Похований у рідному містечку Колки.

Тамара Левицька

(Левицька Т. 27 липня 100 років від дня народження Д. Д. Довбошинського (1924–2012) – українського художника / Т. Левицька // Календар знаменних і пам'ятних дат Волині на 2024 рік / Волин. обл. рада, Департамент культури, молоді та спорту Волинської ОДА, Волин. краєзн. музей, Волин. ДОУНБ імені Олени Пчілки ; ред.-упоряд.: Є. І. Ковальчук, Н. Д. Хомяк ; відп. за вип.: О. Г. Важатко, Н. В. Граніч. – Луцьк, 2024. – С. 126–129.)

Література:

Гелетій Я. Художник з Колок : до 80-річчя від дня народж. заслуж. худож. України Данила Довбошинського / Я. Гелетій. – Львів : Джерело ; Дубно : Дубен, 2004. – 42 с.

Довбошинський Данило Данилович // Художники Прикарпаття : альбом. – Київ, 1989. – С. 247.

Шикалюк К. Художники народжені на Волині та їх внесок в українське і світове мистецтво / К. Шикалюк // Молодь як стратегічний потенціал розбудови національної економіки : зб. тез, доп. XV Міжнар. студ. наук. конф. / упоряд.: О. П. Боярчук, І. В. Макарук, Р. Г. Савчук. – Луцьк, 2022. – С. 68–71. 

Дубровська Р. Довбошинський Данило Данилович: «Гармонія – то моя стихія» / Р. Дубровська // Нова доба. – 2005. – 22 січ. – С. 2.

 

* * *

Довбошинський Данило Данилович // Митці України : енцикл. довід. – Київ, 1992. – С. 218–219.

Зінько Д. 27 липня 90 років від дня народження Данила Довбошинського (1924–2012) – українського художника / Д. Зінько // Календар знаменних і пам’ятних дат Волині на 2014 рік / Упр. культури Волин. ОДА, Волин. краєзн. музей, Волин. ДОУНБ ім. Олени Пчілки ; ред.-упоряд.: Є. І. Ковальчук, А. А.  Понагайба. – Луцьк, 2013. – С. 118–119.

Стельмащук Г. Довбошинський Данило Данилович / Г. Стельмащук // Енциклопедія Сучасної України. – Київ, 2008. – Т. 8 : Дл–Дя. – С. 168.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар

Михайло Михайлович Кучинко – педагог, учений, краєзнавець

  Кучинко Михайло Михайлович – народився 1 вересня 1939 р. в с. Горонда Мукачівського району Закарпатської області. Впродовж 1961–1966 рр....